BRUK AV DIGITALT MIKROSKOP I UNDERVISNINGEN

Nå går det med stormskritt mot vår, og naturen rundt oss er i ferd med å våkne. Dette er den tiden på året da elevene viser størst undring, og kommer med spørsmål om det meste som skjer med naturen nå om våren.

Her bruker jeg et tigitalt mikroskop, for å vise elevene de små detaljene som gjør naturen så utrolig fasinerende og spennende.

Med et digitalt mikroskop kan man se selv de minste tingene i naturen som elevene finner i disse tider, noe som inspirerer til videre undring og forskning i klasserommet.

Med en bærbar pc og et digitalt mikroskop har jeg brukt å ta klassen med meg ut i naturen, eller så har vi tatt naturen inn i klasserommet og forstørre opp små planter og dyr. Gjør vi dette inne, kjører jeg visningen på projektoren, så alle kan se det samme samtidig.

Deretter kan vi lagre bilder av det vi ser i det digitale mikroskopet, som elevene så kan bruke i presentasjonene sine. Jeg har også laget film av bl.a. tanglopper, bladlus mm. med et slikt digitalt mikroskop sammen med elevene.

Og det som gir meg som lærer mest i slike situasjoner, er det å se iveren og gleden til elevene over de små detaljene de nå kan se. Det er sjeldent å se så mange ivrige 5. klassinger lete etter nye ting som vi kan studere i mikroskopet.

Mitt digitale mikroskop fungerer med batteri, og kommer i en egen transportveske. Det har også utskiftbar optikk, slik at det både kan brukes som et digitalt mikroskop sammen med enn bærbar PC og/eller projektor, eller det kan brukes som et helt vanlig lite feltmikroskop.

En ting er sikkert, jeg skal nyte våren sammen med mine barn mens vi utforsker planter og dyr som våkner til live i tiden fremover.


Comments :

0 kommentarer to “BRUK AV DIGITALT MIKROSKOP I UNDERVISNINGEN”

Legg inn en kommentar