BRUK AV EN NY TYPE MP-3 OPPTAKER I LESETRENINGEN

Skrevet av Sigmund Holstad, 2012.
Dette er en liten, oppladbar MP-3 opptaker med innebygd minne, batteri, mikrofon og høytaler, alt i en og samme innpakning.

Denne MP-3 mikrofonen har jeg brukt mye i lesetreningsopplegget jeg satte sammen og brukte i over 1 år på elever fra bl.a. en 5. klasse.

Hovedbruken av denne MP-3 opptakeren har vært å dokumentere og ikke minst illustrere ovenfor elevene den fremgangen de har hatt gjennom lesetreningsopplegget jeg satte sammen og brukte på små- og mellomtrinnet.

Elevene syns det både er motiverende, spennende og morsomt å bruke mikrofonen i lesetreningsøktene vi har hatt, samtidig som de for meg som fagperson er en god dokumentasjon på fremgangen som hver enkelt elev foreviser.

Det som også har vist seg, er at elevene i stor grad korrigerer egne talefeil etter hvert som de hører egne opptak av lesingen. Å få en auditiv tilbakemelding på egen tale synes å gjøre elevene mer bevisst på tonasjon og uttale, noe som er en fin bieffekt av selve lesetreningen.

Jeg har også laget en egen lydbok med denne samen med en klasse, hvor alle elevene bidro med å lese inn sin del av historien. Samtlige syns det var kjempestas, og alle øvde godt på den delen av teksten de skulle lese inn. Deretter laget elevene egne omslag til cd- coveret. ”Dette er jo som å ha vårt eget lydstudio det”, var kommentaren flere elever kom med.

Det skal sies at flere av jentene ønsket å synge sanger som vi også kunne legge over egne cd’er, men så langt kom vi dessverre ikke.

Mikrofonen tar opp direkte i MP-3 fomat, og trenger ikke noe forhåndsinstallert program for å laste over lydfilene til en PC. Det er bare å plugge den i USB- uttaket, kopiere over mappa, og voila, alt er klart til avspilling. Kan ikke bli stort enklere enn det.

Den har et innebygd minne på 128 MB, noe som tilsvarer ca 2 timers høykvalitets opptakstid i MP-3 format før det må lagres. Bruker man en lavere lydkvalitet, blir opptakstiden desto lengre.

Det geniale er at man heller ikke trenger noen overganger for å laste ned til PC'en, da det faktisk er en innbygd USB kontakt i enden på mikrofonen.

Mikrofonen lades også opp ved hjelp av USB- uttaket, som du og ser på bildet, noe som gjør at en slipper å måtte styre med batterier.

Jeg ser for meg at denne MP-3 mikrofonen også kan brukes til følgende aktiviteter:
  • Intervju
  • Hørespill
  • Rollespill
  • Produskjon av egne lydbøker, både faglige og andre
  • Innspilling av notater på skoleturer
  • Pod- Casting på blogger og nettsider
  • Innøving av teaterroller/tekster
  • Utvikle elevers tale- og lytteferdigheter
  • Opptak av lyder og musikk

Det har kommet en ny modell av denne MP-3 mikrofonen som er tilpasset litt eldre
barn og elever. Den har i tillegg et eget LCD display to uttak for hodetelefoner, og ser mere ut
som en ordinær mikrofon.

Jeg har begge utgavene, og har brukt begge i forbindelse med lesetreningen mv.

Disse mikrofonene er enkle, men effektive redskap i bl.a. leseopplæringen, og er definitivt et verktøy jeg kommer til å bruke mye neste gang jeg har elever som trenger ekstra støtte i lesetreningen igjen.

Comments :

0 kommentarer to “BRUK AV EN NY TYPE MP-3 OPPTAKER I LESETRENINGEN”

Legg inn en kommentar