BRUK AV BRETTSPILL SOM ET PEDAGOGISK VIRKEMIDDEL

En annen aktivitet som jeg har brukt en del i undervisningen, er egenproduserte brettspill.

Dette er noe elevene har satt stor pris på, hvor de får et avbrekk fra selve undervisningen, samtidig som de trener på de ulike kunnskapsmålene vi har jobbet med.

Jeg har egne maler for selve spillkortene, og elvene får selv i oppgave å lage spørsmålene vi skal bruke etter hvert som vi jobber oss gjennom de ulike kunnskapsmålene.

Disse skriver vi å in på spillkortene, som kopieres opp, og kuttes til ønsket størrelse. Også her legger jeg inn enkelte generelle quiz- spørsmål som elevene kjenner igjen fra quizprogrammer for barn og unge på TV.

Dette er en sosial måte å trene inn kunnskapsmålene på, samtidig som de noe svakere elevene lærer av svarene de andre på spillgruppen gir.

Jeg har brukt dette opplegget bl.a.i samfunnsfag, historie, geografi, RLE og engelsk til stor begeistring blant elevene. Mange har faktisk jobbet sammen hjemme, og satt opp spørsmål som de vil ha med på neste spillbrett.

Det gjør godt å se elever levende engasjert over spørsmål om f.eks. Moses, engelske gloser og norkse fylker.

Comments :

0 kommentarer to “BRUK AV BRETTSPILL SOM ET PEDAGOGISK VIRKEMIDDEL”

Legg inn en kommentar